Az első rész után, folytatódjon a malajziai élménybeszámoló.

Ázsia ezer arcú

Egy út, több szemszögből:

Szervezett út, majd spontán programok.

Céges út, ami átcsap magánútba.

Turistáskodás, hotelek és éttermek –  Helyi élet, helyi ízek.

…..Előreláthatóan 60 perc az út a szállodáig a reptértől. Arra is hamar rájövünk, hogy az idő a malájoknál kevésbé kötött, a 60 perc lehet sokkal több, de sokkal kevesebb is. Kicsivel több, mint fél óra alatt a szállodánál vagyunk.

malajzia-utazas-kuala lumpur-hotel

Este fél 5 körül lehet. Itt korábban sötétedik, már szürkület van. A látvány egy kicsit most is a magyar őszies estékre emlékeztet. Sebaj, a környék úgysem tűnik túl turistabarátnak. Egy sok-sok emeletes 4 csillagos szálloda emelkedik ki a nyomor kellős közepéből. Ez még nem a kínai városrésze Kuala Lumpurnak, de akár az is lehetne. Több magas szállodát, és bevásárlóközpontot lehet látni a környéken, a szegénység, a helyi evős helyek, és lakóházak fölé tornyosulva.

Kuala Lumpur két arca

Átsétálunk a közeli bevásárlóközpontba pénzt váltani. Itt és ekkor szembesülünk először a kettősséggel, ami jellemzi Ázsiát. Szegényes, koszos, büdös sötét utcákon átvágva, – amik egyébként helyi étkezdék, és nyüzsögnek a helyiektől, – átérünk a tiszta, igényes, kivilágított bevásárlóközponthoz.

Csak pár utcányira van a szállásunktól. A boltok jellege, a márkák és az árak többnyire azok, amik itthon is megtalálhatók.

malajzia-utazas-kuala lumpur-plaza-bevasarlokozpont

Pénzt váltunk, itt kedvezőbb a váltási árfolyam, mint a reptéren. Majd adaptert keresünk. Itt máshogy néz ki a konnektor, nem kompatibilis a mi dugóinkkal, ezért van szükségünk egy adapterre.

malajzia-utazas-kuala lumpur-plaza-bevasarlokozpont2

Nehezen találunk, bejárjuk a felső szinteket is, ahol vannak olyan részek, amik akár a pláza kütyüs piaca is lehetne. Egy Media Markt nagyságú területet kell elképzelni, de nem egy boltról van szó, hanem sok kis pultról egymás mellett, mindenhol telefont árulnak, telefont szervizelnek, telefonkiegeszítőket lehet kapni, meg mindenféle más kütyüt. Nem lehet úgy elsétálni a pultok között, hogy ne szólítsanak le, ne kérjék, hogy nézzük meg a portékájukat, vagy ne ajánlják fel az iPhone 5-öt kedvező áron. Végre valahára találunk egy pultot, ahol adaptert is kapunk. A legjobb fajta, a világ összes dugójával kompatibilis…, az eladó szerint. 🙂 Az árát sokaljuk (hiszen azt mondják, alkudni itt is érdemes 🙂 ), ahhoz képest, hogy Ázsia állítólag olcsó. 99 ringgitért árulják (67 forint 1 ringgit), és sikerül 85 ringgitre lealkuldni. Lejjebb nem megy az árban a fiatalember. Majd amikor a garanciára rákérdezünk, ír nekünk egy fizetési bizonylatot, amire bár 85 ringgitet ír, csak 78 ringgitet kér el tőlünk. Itt szembesülünk először azzal, hogy Malajziában nem csak az időhöz állnak rugalmasan, hanem a számokhoz is. Ha mondanak egy számot, az nem biztos, hogy akkor is annyi lesz, amikor fizetésre kerül a sor. A logikát sajnos utazásunk végéig nem sikerült megtalálni. Ha valaki érti ezt, szóljon! 🙂

Ezzel hazasétálunk, vacsora idő van. A választék svédasztal jellegű. Előétel, fő fogások, desszertek, gyümölcsök, minden ki van téve, és bármiből lehet választani. Persze, hogy várva vártuk a vacsorát, és nem csak a hosszú út miatt! Ez az első étkezésünk Ázsiában, ahol végre szembesülhetünk a helyi ízekkel, színekkel, formákkal… Az utazásaink bizony sokszor átcsapnak gasztroturizmusba… igen, szeretünk enni… 🙂

malajzia-utazas-kuala lumpur-edes savanyu hal
Édes- savanyú szószban hal
malajzia-utazas-kuala lumpur-tojasok fuszeres szoszban
Tojások fűszeres szószban

Bőséges a választék az ételekben. A főételekből sokat megkóstolunk, az egyik kedvenc a fenti édes-savanyú szószban készült hal lett. Az édes-savanyú szósz hasonló az itthoni kínai étkezdékben kapható szószokhoz.

Engem leginkább az édességek csábítottak, legalábbis addig, amíg megkóstoltam őket 🙂 .

malajzia-utazas-kuala lumpur-malaj edessgek sutemenyek
maláj sütik

Dekoratívak, színesek, szépek és gusztusosak. Az ízük közelebb áll a semlegeshez. Se nem édesek, se nem sósak. Nincs domináns fűszerezés. Többnyire rizsnyálkából készülnek, amit talán a zselatin állagához lehet hasonlítani. A szemnek nagyon kellemesek.

malajzia-utazas-kuala lumpur-malaj edessgek sutemenyek2

malajzia-utazas-kuala lumpur-malaj edessgek sutemenyek3

malajzia-utazas-kuala lumpur-malaj edessgek sutemenyek4

malajzia-utazas-kuala lumpur-malaj edessgek sutemenyek5

Kóstolunk egy helyi sört is. Maláj tigris. 🙂 Egyszerű ízű, könnyű, lágy sör, alig keserű.

malajzia-utazas-kuala lumpur-malaj sor-malaj tigris

Vacsora után a szálloda 3. szintjén, ahol a vacsorát is elfogyasztottuk, megnézzük a kilátást. Ott található egy nagy nyitott közös terasz medencével.

malajzia-utazas-kuala lumpur-hotel terasz medence

Az esti fények, színek, hatalmas, kivilágított épületek más képet mutatnak a városról, mint világosban. Jó ott állni, és nézni a kilátást.

malajzia-utazas-kuala lumpur-hotel terasz

A szemben lévő sok-sok szintes bevásárlóközpont egyik szintjén beltéri vidámpark nyüzsög az emberektől. Szombat este van. A nyüzsgés és bulizás ideje.

malajzia-utazas-kuala-lumpur-hotel-terasz-vidampark
Kilátás a hotelből a bevásárlóközpontra, és a beltéri vidámparkra

Még nincs kedvünk Párommal visszavonulni, lefeküdni, inkább sétálunk egyet a környéken.
Két napot vagyunk csak a városban, igyekszünk tehát minél többet látni. A sétát végül rövidre fogjuk. Egy darabig megyünk a fő utcán, ahol a szállodánk is van.

Az éjszakai élet bár nyüzsgő, a látvány kevésbé tűnik bizalomgerjesztőnek, óriási a kosz, kellemetlen szagok terjengnek, és az épületek, amik lakóépületeknek tűnnek, szegényesek, romosak, koszosak.

malajzia-utazas-kuala lumpur-este
Közeli pláza fényei a távolban, ahol vacsora előtt jártunk
malajzia-utazas-kuala lumpur-este2
Hotel alatti utcák, vendéglőkkel

malajzia-utazas-kuala lumpur-este3

Ez volt az első élményünk a kontrasztról: nyomor- gazdagság kéz a kézben, egymás mellett. A 3. emeletről nézve, az esti fényeket, a magas kivilágított épületeket figyelve a szegénység és a nyomor nem volt szembetűnő. Ahhoz, hogy ezt lássuk, ki kellett menni az utcára.

malajzia-utazas-kuala lumpur-este4
A hotel kívülről
malajzia-utazas-kuala lumpur-este5
A hotel alatt

Az éremnek két oldala van. Hiszek abban, hogy mindig legyünk kíváncsiak, nyitottak, kritikusak, és nézzünk meg többféle valóságot. Mert így kapunk teljes képet.

A „nyitott” szó jelentéséhez nálam egy nyitott ajtó képzete társul. Olyan, amit könnyen, minden nehézség nélkül lehet nyitni. A „szabad” ugyanezt jelenti. Ha valaki nyitott és szabad, akkor egyre több új gondolatot képes magába fogadni, és ez egyre több energia kifejtésére készteti. Ez mind mások felé árad, s ily módon segít rajtuk. Ez igen hasznos és szükséges, különösen manapság. (Tendzin Gjaco)