Már meséltem nektek a megérkezés pillanatairól, az első esténkről, és a Kuala Lumpuri városnézésről.

Ázsia ezer arcú

Egy út, több szemszögből:

Szervezett út, majd spontán programok.

Céges út, ami átcsap magánútba.

Turistáskodás, hotelek és éttermek –  Helyi élet, helyi ízek.

Most pedig mesélek arról, hogy hogyan jutunk el Kuala Lumpurból északra, és érünk át Langkawi szigetére.

Jitra farm – Elhagyjuk a várost, irány a farm

Úton

Hajnali fél 4-kor kelünk. Nem vagyok fáradt, lehet, hogy az izgalom teszi, lehet, hogy annyira összekuszálódott a biológiai órám, hogy nem érzem a fáradtságot. Viszont hihetetlenül élvezem az időtlenség érzését. Azt, hogy tudom, otthon mindenki alszik, amikor én már fent vagyok, és hogy otthon akkor vannak ébren, mikor én alszom. Időtlenségnek hívom, mert mintha nem lenne idő. Mert van a helyi idő, az idő, amit én belül érzek, és az idő, ami az otthoniak számára létezik. Leginkább nem érdekel semmilyen idő. A helyzetemet a malájok megkönnyítik, mert mintha az idő számukra is mást jelentene. Egy fajta támpont, amihez lehet viszonyítani, de nem túlságosan hatja meg őket a plusz- mínusz fél óra vagy egy óra. Jó érzés a nyugati rohanás után visszavenni a tempóból. Langkawi szigetén pedig minden kifejezetten lassú… De erről majd később.

Balan köszönt bennünket a busznál, szokásos kedves, mosolygós stílusával. Elindulunk. Kiosztják a szálloda által csomagolt reggelit: kis dobozkában zöldalma, 1 croissant, 2 mini péksüti, vaj, lekvár, keksz. Sötét van, az eső esik. Hosszú út vár ránk, 5-6 óra. Amíg sötét van, alszunk. Majd amikor már világosodik, gyönyörködünk az útmenti esőerdőkben.

Uton-Malajziaban

Csodálatos, érintetlen, sűrű erdő, zöld mindenhol, hegyek. Ismeretlen fák. Pára, és szemerkélő eső. Az út mentén rizsföldek.

Úton Malajziában

A pihenőknél viszont a mosdók elképesztőek. Tele vannak virágokkal, kis fákkal, igényesek, tiszták, külön fülke van mosdókagylóval. Van nyugati típusú wc is, de a helyi, földön található lyuk van többségben. Olyanok ezek a mosdók, mint az oázisok. (Kerestem képeket, de nem találtam. Langkawin viszont készült kép hasonló ‘oázisokról’, tarts velem, és megmutatom.)

Uton-Malajziaban-piheno

Itt érzem először, hogy Malajzia másvilág. A pihenőhelyen árusok, büfék, és minden más: az illatok, az ételek, a páradús meleg, az eső után kisütő nap. A távolban pedig a sűrű erdők, a fák között felszáló pára. A pihenő udvarán hatalmas méretű virágok, pálmafák.

Jó lesz. Már nagyon várom, hogy lássuk Langkawi szigetét, és belelássunk a helyi életbe. Kuala Lumpur mégiscsak egy világváros.

Azon az úton haladunk, ami Szingapúrt és Thaiföldet összeköti. Ez egy 800 km hosszú út, ami átszeli Malajziát, 8 tartományon keresztül vezet. Kedah tartományát Perlis tartománya választja el Thaiföldtől. A Jitra farm és Langkawi, későbbi uticélunk még Kedah része.

kuala-lumpurtol-kedahig
Kuala Lumpurtól Kedah tartományig (DXN farm)

Sötétben, és esőben indultunk, az ország közepén felváltva esett az eső, és sütött a nap. Mire megérkezünk Kedah tartományába, süt a nap, meleg van, magas a páratartalom, és ez így is marad a nap végéig.

Letérünk az autópályáról, és kisebb utakon közelítünk a DXN farm felé. Az út mentén megjelennek kisebb házak, 1-1 bolt vagy evős hely is.

ut-menten-malajzia

A közlekedési táblán már látjuk, hogy közel a Jitra farm. Jitra egy kisváros Kedah tartományában, és a térségében van a DXN farm is. Több farmot, ültetvényt lehet látni a környéken, ezeket is táblák jelzik. Pálmafákból erre sincs hiány, sőt! Az út mentén szinte csak pálmafákat lehet látni.

jitra-dxn-farm-malajzia

Megérkezünk a DXN farmra, ahol köszöntenek bennünket. Svédasztalos ebéd vár ránk, így hát eszünk a hosszú út után. Bár 6 órán keresztül ültem, jól esik még egy kicsit ülni, miközben ebédelünk. A terem hangos az európai delegációtól. A leghangosabbak a spanyolok.

Ebéd után körbevezetnek bennünket. Vagyis buszra szállunk, és pár percet buszozunk, hiszen a létesítmény túl nagy ahhoz, hogy gyalog be tudjuk járni.

A spirulina medencéknél kezdünk. Kapunk kóstolót a friss algából.

spirulina-dxn-jitra farm-malajzia
Spirulina medencék és friss alga, vakító fény, amitől alig látok 🙂

A spirulina algákat ma már ipari méretekben, tápsókkal ellátott medencékben termesztik. Az algák adott területre vetített biomassza-szárazanyag- és fehérje, valamint hatóanyag hozam tekintetében messze felülmúlják a magasabb rendű élelmiszer-, takarmány-, és gyógyvövények hasonló paramétereit. Közismert tény, hogy a NASA űrhajósai Spirulina algákból előállított készítményeket is fogyasztottak, melyeknek táplálkozási és gyógyászati értékeit igen sokoldalúan tárták fel. Ma úgy vélik a kutatók, hogy az algák a jövőben a mostaninál is jelentősebb és szélesebb körben ismert gyógyhatású táplálékokká fognak válni.

A tudományos részletekbe nem megyek bele, de ebben a füzetben további érdekességek, okosságok és hasznosságok találhatók a spirulináról.

Majd továbbmegyünk a gyárba, és megnézzünk, hogy a kávék csomagolása hogyan zajlik. Hölgyek védőruhában, maszkban, kézzel csomagolnak, a kávék tasakolását gépek végzik.

Már beszereztek újabb gépeket is, és egyre inkább gépesíteni fogják a gyárban végzett tevékenységeket a nagy keresletnek köszönhetően. A nagy növekedés miatt az emberekre továbbra is szükség lesz, nem veszítik el a munkájukat.

dxn gyar-ganoderma-spirulina

Megnézzük azt a részt is, ahol a kozmetikumokat csomagolják. Itt is kézzel történik minden. A hölgyek kézzel meghajtogatják a dobozokat.

A ganodermáknák zárjuk a napot.

ganoderma-dxn-malajzia-jitra

A ganoderma számára nem szükséges gazdanövény. A japán, kínai és malajziai kutatók azt tapasztalták, hogy számára a legtöbb lombos fa fűrészpora megfelelő, akárcsak a shii-take esetében. A hővel kezelt és zsákokba töltött fűrészpor-tápközeget a beoltott micélium közel egy hónap alatt félig átszövi, ha a zsákok le vannak zárva. Ha ebben a stádiumban a zsákokat kinyitják, és biztosítják a páradús (legalább 90%-os páratartalmú) levegővel való érintkezést, valamint a legalább 25-30 fokos hőmérsékletet, akkor kb. két hónap alatt a tenyészetek termőre fordulnak, megjelennek a termőtestkezdemények. 8-10 hétig növekednek a gombák és megjelenik a fényesen csillogó kalapjuk.

Olyan szép a ganoderma, mint egy cseppkő. Fényesen ragyog a kalapja 🙂

ganoderma_cseppko-dxn-malajzia
ganoderma – ilyen fényesen ragyog – a kép nem túlzás

Ami a legérdekesebb számomra, az az, hogy milyen sok mindennek kell adottnak lennie, hogy ez a gomba szépen fejlődjön: 90%-os páratartalom, jó levegőellátás, jó szellőzés, megfelelő hőmérséklet, 500-1000 lux, mint optimális fénymennyiség. A széndioxid a levegőben nem lehet több, mint 0,04-0,05%.

ganoderma-dxn-malajzia

Ezzel az adatokkal csak azért untatlak, mert így mutatom be azt, ami számomra meglepő és nagyon érdekes felfedezés. Amikor megláttam, hogy hol- milyen körülmények között vannak a gombák, megértettem, hogy miért a trópusokon termesztik őket, miért Malajziában van a legnagyobb ganoderma farm. Hiszen itt adottak a körülmények!

Tovább érdekességek a ganodermáról ebben a füzetben olvashatók:

ganoderma_pdf

A ganodermás rész után Párommal visszamentünk a gyógynövényes részhez. Szeretem a gyógynövényeket. Ez szorosan összefügg azzal, hogy fontos számomra a természetes gyógyászat. Legtöbb alkalommal gyógynövényhez nyúlok, ha valamilyen egészségügyi problémám van. Édesanyámtól indult a gyógynövények szeretete. Kiskoromban még nem értettem, hogy miért kell nekem ilyen és olyan teákat inni, ha köhögök, vagy ha fáj a torkom. Majd szépen-lassan bemászott a tudás a fejembe.

malaj gyogynovenyek malajzia

Nos, ezért nem hagyhattuk ki a gyógynövényes részt sem, bár ez nem volt benne a túravezetésben. Miközben szagolgatjuk a különféle leveleket, és próbálunk olyan találni közöttük, amit ismerünk, odajön Balan és egy másik idegenvezető, akik addig a busznál állomásoztak, és várták vissza a csoportokat.

Kihasználva az alkalmat, rögtön megkérem, hogy meséljen.

Balan lecsíp egy nagyobb növény leveléből egyet, és mondja, hogy nyugodtan kósoljam meg. A szemében látom a huncut mosolyt, sejtem, hogy mi vár rám.

Bekapom, rágok rajta párat, majd lenyelem. Ez a King of bitters, a ‘Keserűk királya.’ Elképesztően keserű utóízt hagy a szájban. De, mint tudjuk, minél keserűbb valami, annál egészségesebb. Mint megtudtam, rendszeresen rágcsálják a helyiek, nagyon jót tesz a májnak, emésztésnek többek között.

Ami nagyon meglep, hogy a bazsalikom ott mekkora tiszteletnek örvend. Sőt, mint kiderül, állítólag Indiában már 5000 éve használják. Kiemelkedő szerepe van a gyógyításban is, például az ayurvédikus gyógyászatban. Balan azt meséli, hogy reggelente elrágcsálnak 1-1 levelet.

bazsalikom-malajzia-malaj-gyogynovenyek
bazsalikom

A többi növényt nem ismerem, pedig sok-sok van felsorakoztatva. Én is szeretnék egy hasonló gyűjteményt leendő konyhakertemben.

bazsalikom-malajzia-malaj gyogynovenyek2
gyógynövények hosszú sora

Végül a citromfüvet szagoltatja meg velem. Hogy annak mennyire intenzív citrom illata van! Így már értem, hogy a citromfüves ételekben hogyan tud a citromfű domináns lenni. Úgy, hogy nem csak éppen-éppen van citrom illata. Szagolgatva olyan érzésem van, mintha citromot rágnék, és közben citromlével spriccelnék az arcomat. Hihetetlen. Még magamnál tartom egy darabig a levelet aromaterápia céljából, nagyon frissítő szagolgatni a fullasztó melegben.

Még néhány gyöngyszem a farmról, ami nem csak a ganoderma és spirulina termesztés miatt volt nagyon érdekes, hanem a növényzet miatt is.

DXN-farmon-erdekes-novenyek-malajzia
DXN farmon érdekes növények (hibiszkusz, ‘nem tudom mi’, begónia, noni)

A csoport visszaszállingózik, és folytatjuk utunkat a kikőtőbe. 7-kor indul az utolsó komp, most 5 óra van, és a kikötőig 1 óra az út.

DXN farmrol a kikotobe malajzia
DXN farmról a kikötőbe

Kuala Perlisben van a kikötő. Közben kezd az idő beborulni, vagy azért, mert kezd sötétedni, vagy azért, mert esni fog. Vagy mindkettő együtt.

rizsfold.malajzia
rizsföldek Malajziában

Odaérünk a kikötőbe, elbúcsúzunk az idegenvezetőinktől, elköszönünk Balantól, akitől sokat megtudtunk az országáról.

7-kor indul a komp, most 6 óra van. 1 órát kell várnunk. Egyelőre csak a mi csoportunk van a váróteremben. Találkozunk egy német lánnyal, aki Ázsiában utazgat egyedül, éppen Langkawiról jön, pár napot ott töltött. Meséli, hogy napok óta esik az eső arra. Nem mondom, hogy lelkesedéssel tölt el bennünket, amit hallunk, dehát erre valahol számítottunk, hiszen nem nyáron érkeztünk Malajziába.

Várunk-várunk, majd befut a komp. Tolongás, sorban állás, felpaszírozzuk magunkat a kompra. Leülünk. Késéssel indulunk, mert egyrészt, nem sikerül elrendezni a csoportot, másrészt, nehézkes kiállni a sekély víz miatt. Túl nagy lehet az apály. A logikát nem sikerül megtalálni abban, hogy miért nem jó nekik az, ahogyan, és ahova a csoport leült. Miután elindultunk, körbejárom a kompot, megnézzem milyen, és mekkora belülről. A csoportunk csak egy részét foglalja el, az alsó, és a felső rész szinte üres.

Az a hír járta, hogy nagyon kellemetlen lesz az utazás, mert a hullámok nagyon dobálni fogják a kompot, és mivel a hajó belsejében ülünk, ott ez igencsak érezhető lenne. Ez a félelem alaptalan volt. Vagy nem nagyok a hullámok, vagy csak nem érezzük.

A 45 perces hajóutat sikerül másfél óra alatt megtennünk. Ezen ugyancsak nem lepődünk meg, hiszen azt már megtanultuk, hogy az idő relatív, itt viszont tényleg mindig az.

komp malajzia
Kuala Perlis – Langkawi kompjárat

Már sötét van, amikor a szigetre érkezünk. Az eső esik. Buszok várnak bennünket, hogy elvigyenek a szállásra.

És a kaland folytatódik. Itt vagyunk Langkawi szigetén, amire már annyira vártunk.

A szálláson elfoglaljuk a szobánkat, ami első látásra szimpatikusnak tűnik. Mivel sokkal éhesebbek vagyunk annál, hogy sokat foglalkozzunk a szobánk felderítésével, összeszedjük magunkat, és irány az ebédlő.

Micsoda terülj-terülj asztalkám! Azt sem tudom, hogy miből válasszak, akkora a választék! Ha már annyit áradoztam a citromfűről, zárjuk a napot, többek között, egy isteni finom citromfű-curry levessel. A rózsaszínű ital pedig lichi szörp. Továbbá van még a képen egy tintahal saláta, rizs, marha, és egy pisztáciás pudding.